Friday, February 5, 2010

Lok Kawi Wildlife Park, KK

26/1/2010 Hari ke-6 kami di Sabah. Actually kami x de plan khusus hari ni..heheh..x tau nk pegi mana..Kereta sewa masih dengan kami..janji hantar petang ni..so pagi mmg leh jalan jauh lagi la..
so kami wat keputusan untuk ke Lok Kawi Wildlife Park. sebabnya tempat ni tak jauh sangat dr KK & salah satu tempat tumpuan pelancong gak..
ok...adik-adik..hari ni..kita g ZOO...
Banyak gak haiwan2 kt sini..walaupun x seluas Zoo Taiping..Bayaran masuk leh tahan gak la..RM10 sorang..

Menurut si penjaga gajah2 ni...ni adalah aktiviti gajah2 selepas makan, kiranya aktiviti masa senggang dia la..ala2 beraerobik..hehe..sungguh..! ala2 menari bagai..anak beranak lak tu..CUTE sgt...

Parrots

Cenderawasih

Monyet Proboscis

Tanjung Aru, KK

Sampai di KK..mula tu check in di Degelleria Hotel Kg Air..tapi bilik kecik sgt..ada ke sampai nk bukak pintu lemari pun x leh..? so kami check out ler..ada kot 5 minit dlm bilik tu..mujur dorang x caj apa2..tapi hotel ni baru & moden..ok sebenarnya..except sempit + pintu bilik air yg transparent..

Pastu kami terus ke Promenade Apt di Api2 Centre..blok yang sama dengan ZA tu..tapi alhamdulillah..bilik studio yang beso & lawa..siap ada bathtub lagi..harga RM103++ semalam...
Lepak2 punya lepak..terlelap la pulak...bila sedar jer..dh pkl 6 kot...
apa lagi..kelam kabut ler..supposed kami kena ada di pantai Tanjung Aru utk tgk sunset..ehhehe..
tapi....x sempat..sebab jalan jammed giler..ada pembinaan jalan lagi...
so ini je pic yang ada...sunset gak ler..tapi amik dr dlm kereta...hahaha..jangan marah..!

Ni pula..ada pertunjukan cultural dance untuk pelancong dr china kot...kami join sekali...tgk jer la...pastu aku confused jap..ni cultural dance sabah ke sarawak ni..hentam saja lah....tapi menarik sgt..!

Mengimbau Kenangan Lama (UiTM Sabah dihatiku)

Akhirnya setelah lebih 3 jam perjalanan dr Kudat, kami tiba di Kota Kinabalu. aku mengambil kesempatan yang ada..(baru pkl 3 ptg) untuk menjejak semula ke tempat yang pernah aku tinggalkan 17thn yang lalu....UiTM Sabah. Banyak telah berubah..Pekan Kuala Menggatal..Pos Pengawal..sehinggalah ke bangunan asrama & akademik. Bangunan Pentadbiran masih ada ditempat asal. Blok asrama kami dulu dijadikan Perpustakaan.

Yang masih teguh ialah anak2 tangga ini. Lupa dah ler brp jumlah anak tangga. tapi inilah yang aku daki setiap pagi dahulunya...syahdu nya rasa...tengok adik2 berkejaran ke kelas & pulang ke asrama..huhu...gini ler aku dulu...
Semasa berdiri di pondok rehat di tebing (kt blok pentadbiran)..masih indah panorama di sini..laut nan terbentang..langit biru..pulau2..& kapal2 berlabuh (di bawah..Teluk Sepanggar)..

Ada sesuatu yang tertinggal dulu...tapi ku cari...x jumpa...!.......jejak kaki...

Kg Gombizau (Ladang Madu Lebah)

Seterusnya kami singgah di Kg Gombizau, yang terkenal dengan Perusahaan Madu Lebah. Terdapat 8 orang yang mengusahakan ladang madu lebah di sini. Untuk melawat ke ladang, bayaran RM3 dikenakan. Kami ditunjukkan cara2 mengasap lebah2, cara mendapatkan madu dll..sayangnya sekarang bukanlah musim menghasilkan madu. Madu yang terdapat dalam sarang hanya untuk kegunaan lebah2 itu sendiri..kira sikit je la yg ada pun..kitarang nk beli sebotol pun tarak...huahuahua..

Thursday, February 4, 2010

Kg Sumangkap - Kilang Membuat Gong

Alang-alang menyinggah..kami pun sampai ke Kg Sumangkap ini. Terletak tidak jauh dari simpang Kg Bavanggazo. Di sini terdapat banyak bengkel2 penghasilan gong..sayangnya masa kami sampai..tak de sesapa pun di kaunter tiket & bengkel berdekatan..so bergambar saja bah...

Rumah Panjang Kaum Rungus, kg Bavanggazo

26/1/2010 hari ke-6 di Sabah.
Selepas check out dr hotel, kami meneruskan perjalanan balik ke Kota Kinabalu. Kami sempat singgah ke beberapa tempat lagi..antaranya ialah Kg Bavanggazo berhampiran Tinangol di Daerah Kudat, yang terkenat dengan Rumah Panjang Kaum Rungus. Rumah panjang yang kami singgah ini dijadikan homestay, bayaran masuk (untuk melawat RM3.00)

Pagi di Kudat Marina & Golf Resort

Gambar ini diambil kira2 jam 5pagi dr bilik je..agaknya sebab byk awan (dh berapa hari dah cuaca kurang baik di seluruh sabah kan..time ni..) jadi ni ler yg dapat..sunrise la kunun...hehehe...pastu pi bantai tidoq balik...
Gambar ke-2 tu..ok la..dalam pkl 9 pagi kot..

Gambar2 kt bawah ni..lepas kami breakfast..so lepak2..sambil amik gambar..jap lagi nk check out dh...

Sunset at The Tip of Borneo

Ni la gambar yang termampu di ambil kamera cokia aku..huhu...lagipun cuaca ala2 redup jer...tp tak kesah la...janji..tercapai gak hasrat nk tgk sunset di sini..(macam la kt lain x de sunset..huhuh..)

Ni pulak masa turun dr tip tu & singgah kt pantai kalampunian...kira ni mmg senja sungguh dah...